top of page
Foto van schrijverDaphné

De kracht van externe marketingondersteuning voor kleine bedrijven

Bijgewerkt op: 15 mei

Kleine bedrijven staan vaak voor grote uitdagingen, vooral op het gebied van marketing. In deze blogpost licht Daphné toe waarom externe marketingondersteuning een echte meerwaarde is voor bedrijven zonder marketingafdeling, en hoe het hen kan helpen te groeien.

 



freelance-marketing-ondersteuning

Een krachtige aanwezigheid, zowel online als offline, is cruciaal voor kleine bedrijven. Het internet is vaak de eerste en belangrijkste bron van informatie voor consumenten bij het zoeken naar producten en diensten. Voor KMO’s zonder interne marketingmanager is het coördineren van zowel online als offline activiteiten, een uitdaging of zelfs een kopzorg.


En daar wordt niemand gelukkig van, toch?

 

De oplossing? Schakel een freelance marketingexpert in die een schat van expertise en kennis met zich meebrengt. Deze professionals begrijpen hoe ze de juiste boodschap op een effectieve manier naar het doelpubliek kunnen communiceren.

 

“Bij kleine bedrijven die de middelen voor een interne marketingmanager niet hebben fungeren freelance experts als een externe, maar toegewijde, marketingafdeling."


Ze werken nauw samen met het bedrijf en de eventuele externe partijen zoals marketing agencies, webdevelopers, eventbureau’s om de unieke waardepropositie te communiceren, doelstellingen vast te stellen en aangepaste strategieën te ontwikkelen die passen bij het bedrijf en de industrie.”

 

Zaakvoerster Daphné somde op wat volgens haar de voordelen zijn van een externe marketingcoördinator.


1.     Focus op groei dankzij het uitbesteden van marketingtaken

“Toen ik werkzaam was binnen agencies en communicatiebureau’s werkte ik vaak met en voor KMO’s. De zaakvoerders waren dus mijn enige aanspreekpunt en ik merkte dat zij nerveus werden door alle input, feedback en beeldmateriaal dat zij dienden aan te leveren.” Aldus Daphné.

 

Dat vele KMO’s geen marketingmanager in dienst hebben brengt dus vaak spanning met zich mee maar er worden vooral veel kansen onbenut.

 

“Bedrijven ondanks het ontbreken van een marketingafdeling toch willen werken aan hun marketing doen dus beroep op een agency maar als het de agencies aan input ontbreekt dan blijven de resultaten uiteraard ook uit. Het resultaat daarvan? Een ontevreden KMO en een gefrustreerd agency.”

 

Door een externe marketingcoördinator in te schakelen kunnen zaakvoerders zich concentreren op hun kernactiviteiten. Dit zorgt voor meer tijd en energie om te investeren in productontwikkeling, klantenservice en bedrijfsgroei, zonder zich zorgen te maken over de details van een marketingstrategie.

 

Met dat idee werd ELICON opgericht. Een freelance marketingcoördinator neemt de marketingtaken over en werkt met de juiste experts samen zodat zaakvoerders zich kunnen concentreren op hun kernactiviteiten.

 

2.     Samen staan het sales- en marketingdepartement sterker

“De tijd dat marketing en sales naast elkaar werken is al lang voorbij. Marketingcoördinatoren zijn niet alleen gericht zijn op het beheren van de marketing- & communicatie inspanningen, maar ook op het ondersteunen van de salesresultaten.


Door met elkaar te communiceren kunnen zoveel zaken geoptimaliseerd worden! Denk maar aan het uitwerken van een lead generation strategy, het verwerken van het salesteam hun marktkennis in de contentstrategie, de beleving en de branding op alle kanalen naar een hoger niveau tillen, …


3.     Besparen en groeien dankzij freelance profielen

Wanneer we spreken van vaste medewerkers dan denken we aan loonkost. Maar daar komt ook nog eens de werkgeversbijdragen alsook de arbeidsuitrusting, trainingskosten, wettelijke kosten etc. bij kijken. Voor kleine bedrijven is het dus vaak niet haalbaar om een fulltime interne marketingafdeling te onderhouden.

 

“Externe ondersteuning biedt flexibiliteit en stelt bedrijven in staat om alleen te betalen voor de diensten die ze nodig hebben. Dit resulteert in aanzienlijke kostenbesparingen en verbeterde efficiëntie.”


4.     Flexibiliteit en schaalbaarheid

Externe marketingondersteuning is bijzonder flexibel en schaalbaar. Of het nu gaat om een eenmalig project of doorlopende ondersteuning, bedrijven kunnen profiteren van de flexibiliteit om de diensten aan te passen aan hun specifieke behoeften en groeitempo.

 

Conclusie

Voor kleine bedrijven kan externe marketingondersteuning het verschil maken tussen stilstaan en groeien. Door toegang te krijgen tot gespecialiseerde kennis, kosten te besparen en zich te concentreren op kernactiviteiten, kunnen deze bedrijven een duurzame en succesvolle toekomst tegemoet gaan.

 

Zin om de handen in elkaar te slaan?

Neem gerust contact op en dan bekijken we hoe uw bedrijf kan groeien.



Σχόλια


bottom of page