top of page
Foto van schrijverDaphné

Scherp jouw marketingstrategie aan dankzij deze 10 tips

Bijgewerkt op: 15 mei


Wat heeft iedere KMO nodig maar is vaak niet aanwezig? Een goede marketingstrategie!
Herkenbaar? Stop met maar “iets te doen” en bouw een doordachte marketingstrategie uit.


Deze 10 tips zullen jou zeker op weg helpen. Let's go!
1. Wat is jouw verhaal?

Elk sterk merk heeft een verhaal. Dit is meer dan een "wij zijn in 2001 opgericht" verhaal. Het gaat om de reden áchter wat je doet. Het merkverhaal is de kern van al de marketinginspanningen. Tip: Maak jouw merkverhaal en -persoonlijkheid concreet. Zo zorg je voor een merk dat de indruk die je echt wil.

2. Ken je doelgroep beter dan je beste vriend

Het draait allemaal om je doelgroep: zij zijn jouw ambassadeurs, zij kopen jouw product of dienst. Maar … Niet iedereen kan jouw doelgroep zijn. Focus je op jouw ideale klant en doe je huiswerk: wat willen ze, wat vinden zij belangrijk, waar begeven ze zich, en – belangrijk – wat houdt ze 's nachts wakker? 

Tip: voer onder begeleiding een doelgroep onderzoek uit en breng hiervoor diverse departementen samen waaronder management – marketing - sales – customer care - …

Wil je extra slim zijn? Toets jouw bevindingen af tegen een bevraging van jouw doelgroep. Enkel zo ben je 100% zeker van jouw doelgroep analyse en krijg je nog extra inzichten op de koop toe.

3. Zie jouw concurrent als een leermeester

Gebruik de inspanningen van concurrenten als jouw leercurve. Wat doen ze goed en waar slaan ze de bal mis? Analyseer hun sterke en zwakke punten, hun marketingtactieken alsook klantenbeoordelingen.

Let wel, gebruik de verzamelde info niet als basis van jouw marketingstrategie. Vermijd dus copy-paste gedrag. Wees authentiek en baseer je strategie op je eigen merk- en doelgroepanalyse ...

4. Bepaal wat jou anders maakt

Je weet nu wie je bent als bedrijf, als merk  - je kent je doelgroep en weet wat zij nodig hebben – je weet waar je concurrenten sterk en minder sterk in zijn. This is your chance to shine! Laat jouw product of dienst niet alleen uniek zijn, maar ook perfect aansluiten bij je doelgroep.

5. Stel de marketingdoelen op

Denk na over wat je wil bereiken en stel in het kader daarvan SMART doelstellingen op. Wil je de bekendheid van jouw bedrijf verhogen? Een % stijging van de online volgers tegen het einde van het kwartaal kan bijvoorbeeld een goede doelstelling zijn.

6. Choose your weapons

Op basis van de vooropgestelde marketingdoelen bepaal je welke kanalen en tactieken je dient in te zetten. De voorafgaande doelgroepanalyse zal hier goed van pas komen: is jouw doelgroep een fan van Instagram of zijn ze actiever op LinkedIn?


Tip: zorg voor een gezonde mix van bijvoorbeeld contentmarketing, SEO, de juiste social media kanalen.

7. Content is king

Content vormt de fundering van jouw marketinginspanningen. Ga voor waardevolle, relevante en boeiende content. Kies wat past bij jouw merk en jouw doelgroep.


Hoe achterhaal je wat waardevolle content is? Schrijf je in op de ELICON nieuwsbrief, binnenkort delen we tips rond het creëren van waardevolle content.

In afwachting daarvan, alvast deze tip: plan je content vooruit voor regelmaat en doordachtheid.

8. Optimaliseer jouw digitale aanwezigheid

Zorg ervoor dat je website en socials er tip-top uitzien. Het is vaak het eerste wat klanten van je zien. Een goede website is een werkje van lange adem, en eentje die eigenlijk nooit stopt. Wanneer je goed oplet blijf je bijleren over jouw klanten. So cross your t’s and dot your i’s!

Tip: Onderschat de kracht van SEO niet – gevonden worden is half gewonnen.


9. Geld moet rollen maar laat het wel slim rollen

Zet je budget slim in. Wees duidelijk over hoeveel je wilt en kunt besteden.

10. Betrokkenheid van het team is cruciaal

Zorg ervoor dat iedereen achter het marketingplan staat. Van de salesafdeling tot de customer care verantwoordelijken. Door iedereen te betrekken en samen te werken vergaar je zoveel meer nuttige inzichten. Inzichten die misschien wel hét verschil kunnen maken waardoor je een stapje voor hebt op de concurrentie.

Wil jij een effectieve marketingstrategie voor jouw KMO? Maar weet je niet waar je moet beginnen?






Comments


bottom of page